Jeśli myślicie, że jedyne co ma użytkownikowi Kia Soul to niebanalna stylistyka, to jesteście w dużym błędzie. Oczywiście, design Soul to temat na długie rozważania – jednak nie można zapominać o przestronnym i funkcjonalnym wnętrzu, przedziale bagażowym i sensownych silnikach.
Kia Soul to tzw. kompaktowy cross-over, choć nadwozie przypomina trochę samochód terenowy. Już na pierwszy rzut oka możemy dostrzec wysoko poprowadzoną linię maski, równą linię dachu i ścięty tył. Dobre wrażenie sprawiają także okna, które zwężają się ku tyłowi. Reasumując, jest to auto ciekawe stylistycznie, powinno przypaść do gustu szczególnie osobom w średnim wieku.
Kabina Kii Soul jest obszerna i powinna zapewnić komfort nawet bardzo wysokim pasażerom. Tylna kanapa oferuje naprawdę sporo miejsca na nogi i pozwala na komfortową jazdę dwóm osobom.
Objętość załadunkowa Kii Soul to 340 l – wynik może nie powalający na kolana, ale mogący w jednej chwili się polepszyć. Producent zadbał bowiem o specjalną półkę pod podłogą bagażnika, którą można usunąć i tym samym powiększyć przedział bagażowy. Taka możliwość powinna przypaść do gustu szczególnie młodym rodzicom, bowiem w ten sposób możemy zmieścić walizki, wózek i wanienkę za jednym razem. Jednym słowem – prostota i funkcjonalność.
Soul to auto świetnie wyposażone – dla przykładu, w jednym z pakietów znaleźć możemy automatyczną klimatyzację, poduszki kurtynowe, 18-calowe felgi, skórzaną, wielofunkcyjną kierownicę, elektrycznie regulowane lusterka i szyby w czterech drzwiach czy relingi dachowe.
Ciekawym silnikiem w gamie Kii Soul jest czterocylindrowa, benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1.6 litra, o mocy 124 KM przy 6300 obr./min. Maksymalny moment obrotowy tego silnika to 156 Nm dostępne przy 4200 obr./min. Taki silnika pozwala na przyspieszenie od zera do „setki” w 11 sekund, natomiast prędkość maksymalna wynosi 177 km/h.
Silnik taki wymaga niejako na kierowcy, aby jechał na nieco wyższych obrotach, bowiem zazwyczaj do ok. 2200 obrotów na minutę Soul nie jest tak żwawy. Nie wzmaga to jednak irytacji, bo wchodząc do Kii raczej rozkoszujemy się komfortem, niż szukamy sportowych wrażeń. Gdy jednak sytuacja tego wymaga, Soul potrafi „pokazać pazurki” i silnik na wysokich obrotach jest szybki i dynamiczny.
Standardową skrzynią biegów jest pięciobiegowa, manualna przekładnia. Pełni swoją funkcję bardzo dobrze – zawsze precyzyjnie trafia w dane przełożenia. Jazda Kią Soul to czynność miła i komfortowa, samochód dobrze trzyma się nawierzchni, nawet przy poprzecznych nierównościach jezdni. Zawieszenie jest stosunkowo sztywne, a napęd jest oczywiście na przód.
Soul to dobry wybór dla tych, którzy szukają auta ekonomicznego. Wspomniany wcześniej silnik 1.6 pozwala na osiągnięcie spalania rzędu 8 litrów / 100 km w trybie miejskim. To całkiem niezły wynik, jeśli spojrzymy na masę Kii Soul – 1254 kg.