Kia Sorento to samochód osobowy typu SUV produkowany przez koreański koncern od 2003 roku. Do tej pory zaprezentowano dwie generacje modelu, z czego debiut młodszej miał miejsce w 2009 roku.
Kia Sorento I (2003 – 2009)
Pierwsza Kia Sorento była debiutem koreańskiego koncernu w segmencie samochodów SUV. Auto zaprezentowano podczas Targów Motoryzacyjnych w Seulu w 2003 roku, a na polski rynek trafiło rok później. Kia Sorento została stworzona na podstawie Hyundaia Santa Fe.
Kia Sorento I mierzy 4,6 m długości, a więc nie należy do najdłuższych samochodów. Auto jest dobrze zaprojektowane, przez co niewielkie (jak na ten segment) gabaryty nie odbijają się na ilości miejsca wewnątrz samochodu. Wnętrze jest przestronne i wygodne. Nieco gorzej jest wyłącznie z ilością przestrzeni bagażowej, która wynosi 441 litrów.
Jeżeli chodzi o odmiany silnikowe to tu zdecydowanie najczęściej wybór pada na diesla o pojemności 2.5 litra z wtryskiem bezpośrednim typu Common Rail. Znacznie mniej popularne są odmiany benzynowe jak choćby 2.4 litra (silnik z Mitsubishi) czy 3.5 V6, który jest drogi i mało pali. Wróćmy jednak do diesla – może i nie jest on nazbyt dynamiczny, ale potrafi odwdzięczyć się niskim poziomem spalania (nawet 7 l / 100 km).
Kia Sorento II (2009 – )
Kia Sorento drugiej generacji została po raz pierwszy zaprezentowana na Seoul Motor Show 2009. Model został zaprojektowany przez Petera Schreyera, czyli byłego projektanta marki BMW. Wraz z zawitaniem Niemca w koreańskiej firmie samochody Kia stały się o wiele atrakcyjniejsze i tworzone były według nowej linii stylistycznej.
Przy tworzeniu samochodu ponownie zdecydowano się na wykorzystanie najwyższej jakości materiałów. Na plus zasługuje również spora ilość schowków. Jeżeli chodzi o silniki to auto dostępne jest wyłącznie z silnikiem diesla o pojemności 2.2 litra i mocy 197 KM. Mimo to ta wysokoprężna jednostka napędowa doskonale się spisuje – jest znacznie bardziej dynamiczna w zestawieniu z dieslem znanym z poprzednika. Silnik współpracuje z 6-biegową, automatyczną skrzynią biegów. W zestawieniu z napędem 4×4, atrakcyjną ceną oraz bardzo dobrym programem gwarancyjnym druga generacja Kii Sorento stanowi realne zagrożenie dla europejskiej konkurencji.
bardzo fajne autko, przestrzenne, a nawet ten bagażnik nie jest mały ponad 400l to dość dużo ;D
prezentuje się ciekawie pod względem wyglądu zewnętrznego jak i wewnętrznego. Na plus z mojej strony mogą liczyć na pewno, szczególnie dlatego że jest automatyczna skrzynia biegów, co moim zdaniem jest dużo lepsze niż skrzynia manualna.